Monday 9 June 2014

Rahsia Melabur SHOP LOT Terbongkar : Bagaimana Mengurangkan Risiko Anda

*INCREASE YOUR FINANCIAL IQ *GUIDE TO INVESTING

Salam dan Apa Kabar anda semua.



Selepas menerima hit yang banyak di dalam entry sebelum ini iaitu "Strategi Melabur SHOP LOT & Skim Pencen" http://huzaifah7property.blogspot.com/2013/04/ merancang-kewangan-anda-dengan.html membuatkan saya terfikir untuk menulis sambungannya dan berkongsi dengan anda semua serba sedikit STRATEGI yang saya gunakan iaitu :

"STRATEGI MENGURANGKAN RISIKO MEMBELI SHOP LOT"

Bagaimana untuk anda mengatasi masalah-masalah ketiadaan penyewa? Worst Case Scenario bagi membeli SHOP LOT adalah tiada penyewa dan anda terpaksa menanggung installment Bank. Anda perlu gunakan Rule of Thumb iaitu seeloknya anda mempunyai "HOLDING POWER" yang kukuh. Sekurang-kurangnya anda mampu survive selama 24 Bulan tanpa penyewa.  

Memang ada petunjuk-petunjuk jelas yang boleh menjadi perkiraan anda untuk membeli sesebuah SHOP LOT. Antara perkara yang saya perhatikan adalah Siapakah Pemajunya, Pengalaman pemaju untuk projek-projek sebelum ini, pembangunan disekitar oleh pemaju yang lain, reka bentuk Design, Harga,  Lokasi Unit berkenaan dan sebagainya. Selain itu juga saya mengambilkira Faktor-faktor biasa seperti berikut :-
** Dekat dengan IPTA/IPTS
** Berhadapan atau berhampiran Jalanraya utama
** Berhampiran stesen Bas/ MRT
** Berhampiran Hospital
** Jenis Residential,  Jenis penduduk & Jumlah Penduduk
** Kawasan penduduk padat dan sebagainya

*** Walaubagaimanapun Ada juga kes yang berlaku selepas semua faktor ini diambil kira masih ada beberapa unit SHOP LOT yang gagal disewakan selepas tahun pertama malah hingga tahun kekedua. Apakah Tindakan anda jika berlaku keadaan seperti ini.

Apakah Langkah-Langkah Yang Boleh Anda Ambil Untuk Mengurangkan RISIKO ini :-

1. Ramai yang tidak mengetahui bahawa  SHOP LOT Unit tepi di Puncak Alam Fasa 3 bukanlah SHOP LOT saya yang pertama. SHOP LOT pertama yang saya beli adalah Unit yang baru siap dibina dalam jangkamasa 1 tahun dan telah ada penyewa. Saya membuat keputusan membeli sebuah SHOP LOT daripada Unit yang telah siap dan dan ada penyewa daripada Penjual yang terdesak memerlukan Tunai ditangan. Macamana nak dapatkan situasi begini?! Kuncinya Sabar & Rajin-rajinlah mencarinya. Info dari rakan-rakan juga amat penting. Langkah ini ternyata mengurangkan RISIKO yang bakal saya hadapi sekiranya SHOP LOT yang saya beli tiada penyewa. Walaupun begitu saya masih mampu memperolehi Positive Cash Flow  sebanyak RM1,500.00 sebulan. 

2.  Langkah seterusnya Saya mula membeli SHOP LOT yang baru dilancarkan dan sedang di dalam Pembinaan. Langkah ini lebih RISIKO. Namun pulangan daripada segi "Rental" dan "Market Appreciation" lebih lumayan.

3.  Apabila anda telah mempunyai CASH FLOW yang baik daripada pelaburan anda itu tadi. Teruskan Berdisiplin dan Sabar. Anda boleh gunakan CASH FLOW yang diperolehi untuk beli Shop Unit yang seterusnya. Positive Cash Flow ini digunakan untuk bayaran INSTALLMENT semasa Unit dalam pembinaan sehingga siap sementara anda mendapat penyewa yang akan membayarkan INSTALLMENT Bank anda. 

4. TIPS seterusnya anda boleh dapatkanya dengan membeli EBOOK yang baru dilancarkan iaitu "PANDUAN & STRATEGI SHOP LOT". DIdalamnya terdapat catatan info yang lebih terperinci dikongsikan bersama untuk anda disebabkan "ruang" yang lebih luas. 

**Tidak rugi untuk anda melaburkan RM35.00 bagi mendapatkan maklumat lengkap tentangya. Sebelum anda melabur dan kerugian puluhan disebabkan kesilapan langkah dalam membuat keputusan untuk melabur unit SHOP LOT anda
Moga-moga catatan ini dapat membantu ANDA menambah pegangan keatas pemilikan Unit-Unit Komersil di Kawasan Bandar. 

Saya telah mencubanya dan sudah pastilah ianya sangat mengujakan. Semoga anda semua terus sukses

  

No comments: