Wednesday 24 April 2013

Strategi Melabur SHOP LOT & Skim Pencen

Salam dan bertemu lagi

MERANCANG KEWANGAN adalah perkara yang paling asas sebelum anda berhasrat untuk melangkah dari pendapatan tetap @ "MAKAN GAJI" kepada pendapatan tidak terhad iaitu "PERNIAGAAN". Rasullullah S.A.W pun bersabda bahawasanya 9 daripada 10 sumber rezeki adalah datangnya daripada PERNIAGAAN. Teringat MENTOR  Dr. Azizan Osman pernah berkata di dalam salah satu kelasnya.

"Ramai orang yang berhempas pulas keluar gelap dan pulang pun dah gelap kerana mengejar REZEKI yang 1 daripada 10 tu. Bekerja bersungguh-sungguh untuk orang"


Sentap dan padu ayat - ayat nih aduhhh... Bagaimanapun saya tidak bercadang mengulas panjang tentang isu ini pada entry kali ini. Saya ingin memfokuskan "BAGAIMANA PELABURAN HARTANAH ANDA BOLEH MENJADI SKIM PENCEN" yang sangat lumayan kepada anda?



Antara Pelaburan Hartanah yang sangat berpotensi adalah SHOP OFFICE atau pun SHOPLOT. Tidak ramai di kalangan "Orang Kita" yang boleh ke tahap ini atau berminat melabur SHOP OFFICE. Satu daripada sebabnya adalah "Makan Gaji", modal rendah, berisiko tinggi, tidak berani dan sebagainya. Hal ini kerana risikonya akan lebih tinggi jika sekiranya tiada penyewa selepas siap dan CF diperolehi. Memang benar Risiko dalam Pelaburan ini adalah tinggi namun pulangan kepada anda juga adalah lumayan... Rule of Thumb kepada pelaburan seperti ini memerlukan "HOLDING POWER" yang kukuh. Sekurang - kurangnya anda mampu survive selama 24 bulan tanpa penyewa.



Contoh Pengiraan :
Sebuah SHOP LOT unit tepi :-
i) Harga RM600,000.00(Unit Baru)
ii) Saiz Keluasan 3400sf
iii) Pembiayaan = RM480K
iv) Tempoh Pinjaman = *25 Tahun
v) Bayaran Bulanan = *RM3,000.00



Untuk SHOPLOT Pembiayaan adalah 80% daripada harga jualan ini bermaksud anda perlu menyediakan kira - kira 20% aliran tunai untuk mencapai hasrat anda. Holding Power bermaksud anda perlu mempunyai kemampuan membayar balik dengan pihak Bank pembiaya sebanyak RM3,000.00(24 Bulan) = RM72,000.00. Banyak bukan!? Tapi tak lah banyak sangat jika dibandingkan dengan harga kereta yang anda laburkan :)

Soalan : Berapakah kadar sewa bagi unit tepi seperti ini? Biasanya bagi unit baru seperti ini kadar sewa adalah RM7,000.00 - RM10,000.00sebulan.

Jika anda memperolehi sewa sebanyak RM7,000.00 sebulan ini bermakna anda sudah mula memperolehi Positive Cashflow sebanyak RM4,000.00 sebulan untuk beberapa tahun pertama. Hal ini kerana kadar sewa akan sentiasa naik dari semasa ke semasa. Katakanlah usia anda 35 Tahun pada masa sekarang dan anda adalah seorang Usahawan Berjaya atau seorang yang berkerjaya dan telah melangkah ke tangga Korporat. 25 Tahun akan datang bermakna usia anda adalah 60 Tahun agak tua jugalah jika hendak menikmati pencen daripada hasil sewaan SHOPLOT itu tadi. Jika anda berupaya menyelesaikan pinjaman kewangan anda dalam tempoh yang lebih singkat adalah lebih baik. Bagaimanapun selepas kira - kira 20 Tahun atau 25 Tahun daripada sekarang anda rasa berapakah kadar sewa Unit anda itu tadi? Mungkin RM20,000.00 sebulan atau mungkin lebih. Memang lumayanlah kepada seorang pesara untuk seunit Pelaburan SHOPLOT. Itu pun belum dicampur dengan nilai pasaran semasa unit yang anda beli pada masa itu. Katakanlah pada tahun 2020 Malaysia bergelar negara maju sudah tentu pasaran hartanah di LOKASI strategik diseluruh negara akan melonjak lagi berkali ganda.. Agak- agaknya berapakah harganya pada masa itu...:) katakanlah harganya RM3 @ 5 Juta seunit. Anda memang seorang oppurtunis + bijak . Justeru "Jika Tidak Dipecahkan Ruyung Manakan Dapat Sagunya".

Saya telah mencubanya bagaimanapun terdapat TIPS dan TEKNIK yang teknikal sedikit perlu anda gunakan untuk "Menguruskan Risiko" anda seperti mendapatkan pembiayaan sehingga 90%, tempoh pinjaman yang panjang, penentuan LOKASI, Holding Power dan menguruskan risiko tiada penyewa etc.
Selamat mencuba dan saya mendoakan anda yang berminat di dalam Pelaburan Hartanah bisa mencapainya dan semoga bermanfaat kepada semua. Terima kasih 
 


***Bagi anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Pelaburan UNIT SHOP LOT. Anda boleh membeli E BOOK seperti di atas ini. Catatan E BOOK ini lebih padat dan lengkap. Lebih penting saya turut berkongsi dengan anda di dalam E BOOK ini STRATEGI yang saya gunakan di dalam Pelaburan SHOP LOT dengan lebih terperinci. Bagi yang berminat memulakan pelaburan Unit SHOP LOT anda digalakkan mendapatkan E BOOK ini. Lebih baik anda melangkah dengan pasti daripada anda terpaksa memulakan langkah anda daripada "SIFAR" disebabkan silap langkah. Anda tidak mampu membuat keputusan yang salah di dalam PELABURAN HARTANAH kerana ia menuntut banyak masa, tenaga dan wang anda. Membuat keputusan yang salah melambatkan proses Kejayaan anda di dalam Pelaburan Hartanah.

Teruskan Pelaburan ILMU anda dan jangan kedekut untuk keluarkan sedikit Pelaburan bagi mendapatkan MAKLUMAT penting yang boleh mengelakkan anda daripada tersilap langkah atau mengalami kerugian lebih besar. Berminat boleh mendapatkan maklumat selanjutnya di link berikut :-


Saya doakan anda terus Sukses dan Maju Jaya di dalam Pelaburan Hartanah. ***WE ARE THE RESULTS OF OUR THOUGHTS AND ACTIONS

1 comment:

Huzaifah Abdullah Sani said...

"Skim Pencen" dengan PELABURAN HARTANAH yang lebih produktif berbanding dengan KWSP